al bijna een weekje! - Reisverslag uit Kotu, Gambia van milou niëns - WaarBenJij.nu al bijna een weekje! - Reisverslag uit Kotu, Gambia van milou niëns - WaarBenJij.nu

al bijna een weekje!

Door: milou

Blijf op de hoogte en volg milou

20 Augustus 2006 | Gambia, Kotu

Hoi lieve allemaal,
Mijn vorige bericht eindigde nogal abrupt, omdat ik overhaast moest afsluiten. De betaalde tijd was om en kon niet worden verlengd. En dan moet je snel handelen, anders is je hele bericht weg.
Eindelijk rust, en Egobudike zorgt voor mij. Ik voel me heel erg gekoesterd. Er moet even helemaal niets, en ik laat alles op me afkomen. Inmiddels heb ik twee dagen op bed gelegen met koorts en pijn in spieren en gewrichten. Nee, geen Banjul-belly, zoals ze hier reizigersdiarree noemen, eerder het tegenovergestelde :-( Ziek worden was eigenlijk niet zo verrassend, na de afgelopen periode van racen tegen de klok. De twee dagen koorts waren ongemakkelijk maar het bijkomende slapen heeft me wel goed gedaan. En een paardenmiddel va de apotheek deed ook wonderen. Het is nu zondagochtend, vrij vroeg, en ik zit op het balkon van het guesthouse met mijn laptopje, en voel me weer prima. Dat laptopje is nog wel een bron van zorg; het is mij onduidelijk hoe ik dat in een internetcafé kan laten werken. Moet er dan ergens een stekker in?? Voorlopig zet ik mijn berichten thuis op een usb-stick, dat werkt ook sneller, dan typen op zo’n onhandig en kleverig toetsenbord in het internetcafé. Wel moet ik nog een aantal nieuwe knopjes op het toetsenbord ontcijferen, en diverse programma’s schreeuwen om updates, terwijl er dus geen internetverbinding is. Wie weet, leer ik dat allemaal deze maanden, en ook nog skypen en de webcam gebruiken ;-))
We hebben eerder in de week (voordat de koorts begon) enkele neiuwe stranden verkend, heel relaxed. Ego wilde zowaar ook zwemmen en chillen op het strand; meestal verliest hij daarbij zijn geduld en wil dan weer wat anders. Bovendien vindt hij zichzelf bruin genoeg (is trouwens wel wat bijgekleurd tijdens mijn afwezigheid). Maar nu genieten we volop, en laten ook de vele vriendjes niet voortdurend aanslagen plegen op onze planning, tijd en pecunia.
Bij Abdul, een goede vriend van Ego, heb ik kennisgemaakt met een meisje, dat mogelijk voor mij gaat tolken. Het is een nicht van Abdul, en hoewel ze beiden uit Sierra Leone komen, spreekt zij voldoende Mandinka en Wolof om mij te helpen, maar ik weet nog niet of het gaat werken. Ze is erg schuw en verlegen. Ego heeft heel voortvarend in mijn afwezigheid dit contact gelegd; vermoedelijk wilde hij zich ervan vergewissen dat ik niet met een lapzwans van het strand (lees: beach boy) opgescheept zou raken. Hij vertrouwt die lui voor geen cent, en voorziet vreselijke embarrasments naar de lokale bevolking, of erger nog, een totale weigering om met mij te spreken met zo’n ‘viespeuk’ erbij. Dit is op zich al een weerspiegeling van hoe hij tegenover dit onderzoek staat. Ikzelf hoop dat binnenkort de universiteit wakker wordt uit zijn zomerslaap en alsnog mijn e-mail van een maand geleden leest, waarin ik verzoek om hulp van een student van Social Sciences. Mijn hoop is dat zo iemand meer idee heeft van de eisen van vertalingen (letterlijk) en interpretatie, en wellicht ook nog wat transcripties kan doen.
Een ander (luxe-)probleem is het doornemen en begrijpen van de gebruiksaanwijzingen van mijn digitale camera en videocamera; na 15 jaar een ‘eenvoudige’ spiegelreflexcamera zijn deze dingen bepaald een uitdaging. Komende week maar eens flink gaan oefenen. De eerste mogelijkheid doet zich waarschijnlijk vanmiddag al voor, wanneer we een traditionele worstelwedstrijd gaan bezoeken. Het speelt zich af op het strand en er is ook muziek en dans. Het is mij een raadsel hoe men daartoe in staat is, de gedachte alleen al doet mij in katzwijm vallen. Het is hier niet alleen behoorlijk warm, dat is vrij gewoon in de tropen, maar de luchtvochtigheid doet me de das om. Zo nu en dan kan ik mijn – heel grote, losse – tentjurken letterlijk uitwringen. Gisteravond was de eerste echte tropische bui na mijn aankomst, maar de hele week waren er al dreigende luchten. Wel mooi, en de zonsondergangen zijn ook niet te versmaden (ik hoop jullie binnenkort ook te kunnen berichten over de zonsopgangen).

Voorlopig is dit het nieuws van de week. Wellicht heb ik volgende keer zoveel van mijn camera begrepen dat ik ook foto’s kan meesturen.
Veel groetjes uit een broeierig Gambia,
milou

  • 20 Augustus 2006 - 19:02

    Sander:

    Beste Digibeet,
    Hou het maar bij die USB stick, dan krijgt je laptopje geen sociale ziekten van dat tropische internet. Banbyte-belly is geen pretje. Als je skype aan de gang kan krijgen kun je me vinden als Huldebiet. Qua tolken ken je die monty python toch wel? Please fondle my buttocks... Oh, you mean the trainstation? second street to the left... Sony is hard aan het werk om samen met Diana Troy speciaal voor jou cameras te maken die gedachten kunnen lezen. Het prototype kan helaas alleen nog maar chillen, maar doet dat echt heel erg goed."ik wil NU een mooie foto, en verder niet zeuren" zal nog een paar jaar duren.

  • 20 Augustus 2006 - 19:24

    Edi:

    hi milou,
    Nice to hear from you but am very sorry i could not reply to your emails since you arrived in Gambia!!!
    It is due to the fact that Kirsten, had complications with the pregnacy and she had to be operated last week thursday, therefore the baby is born, 9 weeks early and its a boy, Surprise for me and for everyone, he is still in the hospital, Leiderdorp, but the operation was done in LUMC lieden and 3 days later transfered to Rijnland Ziekhuis!! Please give the news to Ego, tell him am very sorry i could not call him since he was arrived, ihave to go to the hospital every day and busy with the preparation of the Baby kamer too!!
    BUt i will keep you inform about the well being of my son!! his name is Sambou Michael Darboe
    \\He is named after my father who paased away since i was 8 years and also the fahter of Kirsten ( Michael)!

    But loads of greetings and hear you again!!
    Edi

  • 21 Augustus 2006 - 06:52

    Nicolette:

    hey milouke,

    wat leuk om van je te horen! ik heb net met veel gegrinnik je verslag van je 1e week gelezen...je schrijft plezierig. met mij gaat het lekker...ben druk met het communicatie verhaal/structuur voor de afdeling, heb inmiddels weer 2 concrete interne sollicitaties lopen ( compliance en sponsoring) en ga zaterdag met kim voor een weekje naar frankrijk....jummie!
    hier heeft het gisteren werkelijk gehoost! heel veel onweer ( mooi!)en bakken hemelwater. vandaag schijnt er nog e.e.a. te komen aan regen, maar minder dan gisteren...vanochtend reed ik op de snelweg en zag in het gouden ochtendlicht de 1e bomen verkleuren naar herfstig goudgeel met vleugje groen...ik genoot!
    ok...ik ga nu echt aan het werk ;-)....tot snel!
    liefs,
    nicolette

  • 21 Augustus 2006 - 08:50

    Hes:

    Heeeeeeeeeeee Miloutje! Gossie, ja, geniet maar even goed! Voor je het weet ben je weer thuis! Time flies! Remember! Hier bij mijn huidige baantje vliegt de tijd overigens niet echt, verveel me nu echt dramatisch, en heb nu 30x mijn hulp aangeboden aan alles wat hier rondloopt, maar het mag niet baten! Verder is het verhaal Buza wel rond, en mag ik daar over 2 weken beginnen, tijdelijk, maar wel super!
    Enjoy The Ghambia! En jammer dat je ziek bent geweest, maar idd niet zo gek na al die enorm drukke weken! Zwemse! Wij zwemmen ook, maar helaas in het regenwater!
    Liefs, hes

  • 22 Augustus 2006 - 06:28

    Broer:

    Loutje,
    Ik hoop dat je ervoor zorgt dat je niet meer ziek bent zodat je optimaal kunt genieten van het verblijf. Dus af en toe even concentreren op de gezondheid. Verder even over de laptopje: je laptop heeft een wireless kaart, tenminste dat dacht ik toch. Het kan zijn dat je daarvoor een klein schakelaartje op je laptop moet aanzetten. normaal zal het wel aanstaan, maar zoek even, je kunt nooit weten. zorg dat die aanstaat. Soms biedt een internet cafe een wireless mogelijkheid en dan zijn er 2 mogelijkheden: optie a. je betaald aan de kassa - dat betekent gewoon met je laptop in de range van het netwerk komen (dit kan ook buiten het cafe zijn), en aanloggen. Zeer waarschijnlijk moet je aan de kassa de security code kopen. optie b. je moet je internet browser opstarten en via het eerste scherm dat je ziet wordt je gevraagd te betalen via credit card. dit is dan meestal een grotere connectivity provider zoals bijv KPN, BT.

    Wat ook mogelijk zou moeten zijn is om de internet cable van de internet pc te ontkoppelen en in jouw laptop te steken. Als je dan je browser opstart, zou het mogelijk zijn dat je connecteert via hun netwerk. als hun network setup niet te veel afwijkt denk ik dat dit zou kunnen werken. hiervoor vraag je best even goedkeuring van de eigenaar. als je die uitlegt dat je regelmatig komt on een standaard ding te doen, laat hij het mischien toe.

    Als dit allemaal niet werkt, zou ik een standaard document op je laptop maken - in word of zo - waarin je de verschillende documenten die je wilt sturen schrijft - en deze stick dan in de PC van het internet cafe steekt. Dan copy paste en ben je ook zo klaar + dan hou je voor je zelf een struktuur bij van wat je verstuurd hebt.

    Nou ga ik weer aan het werk hier. Deze week werk ik thuis.

    Groet

  • 22 Augustus 2006 - 07:55

    Emmy Jacobs:

    Hoi Milou,

    Wat leuk en goed om al een berichtje van je te ontvangen ! Het verbaast mij inderdaad niets dat je ziek geworden bent na al die drukte. Gelukkig was het van korte duur en ga je nu opknappen heen. Geniet nog lekker van je vrije tijd en van Ego ! Je hebt een leuke manier van schrijven, ik kijk al uit naar je volgende berichtje. Het ga je goed !!!
    Groetjes en xxx, Emmy

  • 22 Augustus 2006 - 15:00

    Marion:

    Hai Milou! Geen wonder dat je ziek bent geworden! Het was voor jou echt de hoogste tijd om te gaan chillen! Eigenlijk voor de hele afdeling hier wel hoor.... Misschien kunnen we allemaal samen langskomen en dat Ego ons dan lesgeeft... Of denk je dat wel dan collectief zullen zakken?

    In elk geval super om van je te horen. Ik hoop nog veel berichten van je te mogen lezen de komende tijd!

    Liefs,
    Marion.

    p.s. Groetjes aan Ego!

  • 23 Augustus 2006 - 14:09

    Nicolien:

    Heb een vraag over je tweede (pin)sleutel, maar je hotmail is niet te bereiken. En nu? Liefs, N

  • 29 Augustus 2006 - 12:49

    Renée:

    Hoi Loutje,
    Fijn het een en ander van je te lezen. Het verbaast me niet echt dat je ziek werd, want je zag er moe uit zovlak voor je vertrek. Nu maar even goed uitrusten zodat je er weer tegenaan kunt.Ik print je brichten uit en stuur die door naar Pap en Mam. Ik heb al allerlei post voor je ontvangen en zal daar een aparte mail aan wijden.
    Afgelopen weekend hebben JW en ik met gasten aan boord de 24-uurs zeilrace gevaren. Start vrijdagavond in Urk, aankomst zaterdagavond in Medemblik met ruim 600 schepen. Het was leuk en we hebben alle soorten weer gehad. 's Nachts een stevige wind en overdag de hele dag windstilte. We zijn uiteindelijk op de motor naar Medemblik gegaan. Daar was het groot feest. We lagen als 15e in rij afgemeerd. Zondag op de terugweg zijn we in een gyga onweer beland. Heftig!
    Nu weer ertegenaan.Morgen gaan de kinderen weer naar school. Groetjes R.

  • 02 September 2006 - 17:35

    Baukje:

    Heeee Milou!! Een wat late reactie, maar was zelf te druk met fieldwork-opstarten om jou wat te schrijven... Maar nu kan ik het rustig op mijn kamertje lezen (heb NB internet op mijn kamer! Erg luxe....). Het is best wel heftig allemaal, niet waar? Het klinkt wel lekker chillen, maar het lijkt me toch best pittig om contacten te gaan maken en idd goed vertaald te krijgen enzo..., hoe gaat dat inmiddels? Heb je er tot nu toe een goed gevoel over?
    Bij mij begint het morgen ECHT. Tot nu toe wel veel mensen gesproken, maar morgen begint de school pas. Ik heb nog geen tolk, so we will see of t allemaal gaat lukken!! Zet m op daar, en hou me op de hoogte!
    Groet! Baukje

  • 02 November 2006 - 11:27

    Edi:

    Hi Milou,
    How are you doing over there? it has been a long time since i hear from you and your visit...hope everything is going oke and you not too much bordered by the boys..hahhaha!!
    Ego and Ama visited us some weeks ago and they have seen Sambou finally!!
    Anyway when are you due to come back from Gambia, because i need to change my passport through my brother or uncle and if you are coming after it is ready perhaps you can bring it for me?
    please let me know how you are doing and also let me konw if this possible by you!!
    lots greetings from me, kirsten, leander and Sambou!!
    Edi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

milou

Antropologie studeren betekent dat je ook veldwerk gaat doen; in mijn geval in Gambia. Heel kort gezegd richt mijn onderzoek zich op de impact van toerisme op de lokale bevolking. Het ontstaan van relaties tussen Westerse vrouwen en Gambianen brengt nieuwe elementen in de lokale samenleving. Eens zien welke dat zijn ...

Actief sinds 14 Juli 2006
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 6175

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2006 - 12 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: